Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” w Publicznym Gimnazjum nr 2 we Włoszczowie
Publiczne Gimnazjum nr 2 we Włoszczowie realizuje zadanie w ramach Rządowego Programu na lata 2014-2020 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, współfinansowane jest ono ze środków otrzymanych od Wojewody Świętokrzyskiego. Projekt obejmuje zrealizowanie przez młodzież pod okiem nauczycieli-opiekunów czterech projektów edukacyjnych o różnorodnej tematyce: aspekty prawne w życiu nastolatków (praca także z udziałem pracowników Sądu Rejonowego
we Włoszczowie), działania wolontariackie na rzecz szkolnej integracji i poprawy relacji między klasami, tworzenie szkolnych mediów, przygotowanie pokazu doświadczeń z nauk przyrodniczych.
Z przekazanych środków zakupiono wiele ciekawych pomocy do wykonania zaplanowanych zadań, m.in. elementy radiowęzła szkolnego, sprzęt i oprogramowanie do tworzenia szkolnej TV, małe mikroskopy cyfrowe do obserwowania obiektów o różnych rozmiarach, różnorodne maszyny
i przyrządy do doświadczeń z fizyki i inne. W ramach zadania przewidziano również blok szkoleń związanych z założeniami ministerialnego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, dotyczącymi wykorzystania wiedzy z psychologii pozytywnej w pracy nad rozwojem ucznia i wzmacnianiem jego umiejętności i talentów. Przeprowadzono szkolenia dla rady pedagogicznej i warsztaty dla nauczycieli pn. „Założenia psychologii pozytywnej jako podstawa wspierania rozwoju ucznia” (objęły 47 nauczycieli ZPO nr 2), warsztaty dla rodziców pn. „Jak nie programować, tylko wspierać rozwój talentu” (uczestniczyło 84 rodziców). Szkolenia te przeprowadził Bartosz Fingas, trener Collegium Wratislaviense, szkoły profesjonalnie zajmującej się doskonaleniem warsztatu nauczycieli pracujących metodą edukacji spersonalizowanej, skupiającej się na odkrywaniu i wzmacnianiu talentu
i umiejętności każdego ucznia z osobna. Gimnazjaliści także mieli okazję do nowych, ciekawych przemyśleń na temat własnego rozwoju. Wszystkie klasy gimnazjum, w dwóch turach, wzięły udziałw spotkaniu z Michałem Zawadką, autorem książek z zakresu rozwoju osobistego dla dzieci i młodzieży, który odwiedza szkoły w całej Polsce z autorskim programem pn. „Chcę być kimś”. Młodzież oceniła to spotkanie jako „rewelacyjnie przeprowadzone” i „bardzo przydatne”, bo trener pokazał, jak nie marnować swej szansy na rozwój i nie opierać swej samooceny na „ocenianiu” przez rówieśników. Poza wymienionymi formami edukacji metodą szkoleniową i warsztatową, w realizowanym zadaniu przewidziana jest również innowacyjna forma edukacji spersonalizowanej – tutoring rozwojowy. Kilkoro uczniów gimnazjum ma okazję brać udział w cyklu spotkań indywidualnych z tutorem, by pracować nad swoją ścieżką rozwoju. Tutoring prowadzi na zasadzie pracy wolontariackiej partner zadania, Fundacja Centrum Edukacji dla Rozwoju we Włoszczowie, która dysponuje wykwalifikowanym tutorem.
Zadanie realizowane jest w terminie 15 września – 15 grudnia 2016 roku. Jego podsumowaniem będzie przeprowadzenie przez uczestników projektów edukacyjnych ciekawych form pokazowych i integracyjnych dla pozostałych uczniów naszej szkoły.
Zadanie jest współfinansowane ze środków
otrzymanych od Wojewody Świętokrzyskiego
Zdjęcia z warsztatów dla gimnazjalistów
fot. Małgorzata Zawadka